Aan-Slag - Administratie en Belastingadvies

Bijtelling elektrische auto’s in 2019 omhoog

De bijtellingsregels voor de auto van de zaak wijzigen in 2019. Zelfs voor een elektrische auto gaat de werknemer vanaf volgend jaar meer bijtelling betalen, afhankelijk van de cataloguswaarde. 

Er zijn nu twee bijtellingscategorieën. Alles wat honderd procent elektrisch rijdt – dus 0 g/km emissie heeft – valt in 2018 in de bijtellingscategorie van 4 procent. Alles met 1 of meer gram CO2-emissie per gereden kilometer valt nu in de bijtellingscategorie van 22 procent.  

Zie ook Autobelastingen vanaf 2017: bijtelling, bpm, mrb

Vijf jaar vast

Het bijtellingspercentage staat voor vijf jaar vast, gerekend vanaf de eerste dag van de maand volgend op de eerste ingebruikname.  

De eerste ingebruikname is de dag waarop het kenteken van de auto voor het eerst op naam is gesteld. Als dat vóór of óp 31 december 2018 gebeurt, geldt het bijtellingspercentage van 2018 nog vijf jaar. 

Bijtelling vanaf 1 januari 2019 

In 2019 zijn de bijtellingspercentages niet anders dan in 2018. Maar voor de categorie van 4 procent gaat in 2019 het een en ander wijzigen.  

Met ingang van 1 januari 2019 geldt het verlaagde bijtellingspercentage van 4 procent alleen nog tot 50.000 euro van de catalogusprijs. Voor bedragen daarboven geldt het bijtellingspercentage van 22 procent. Deze regeling geldt alleen voor 2019 en voor 2020. Vanaf 2021 betaalt de werknemer over de gehele cataloguswaarde 22 procent bijtelling, zelfs voor elektrische auto’s. 

Zie ook Autobrief II – bijtelling wordt 4 en 22 procent in 2019

Catalogusprijs boven 50.000 euro

De werknemer krijgt in 2019 dus te maken met een gecombineerd bijtellingspercentage, als de elektrische auto meer dan 50.000 euro kost.

Elektrische auto’s als de Volkswagen e-Up en e-Golf, Renault ZOE, Hyundai Ioniq Electric en Kona Electric, Nissan Leaf, BMW i3, Opel Ampera-e, Smart EQ Fortwo en EQ Forfour en tot slot de Kia Soul EV blijven buiten schot. Deze auto’s blijven qua prijs allemaal onder de 50.000 euro.  

Elektrische auto’s als de Tesla Model S en Model X en de Jaguar I-Pace zijn een stuk duurder dan 50.000 euro . Deze auto’s worden dus duurder in de bijtelling. 

Voor een Tesla Model S 75D met een catalogusprijs van ongeveer 87.000 euro betaalt de werknemer in 2018 met 4 procent bijtelling ongeveer 150 euro belasting netto per maand.  

In januari 2019 loopt dat bedrag op tot meer dan 400 euro per maand. Kijken we naar 2021, dan betaalt de werknemer dik 800 euro per maand.  

Tot en met 2021 is er als zakelijk rijder dus voordeel te halen als hij elektrisch gaat rijden, maar vanaf 2021 neemt dat voordeel af.  

Het is niet moeilijk om te voorspellen dat de markt van elektrische auto’s in Nederland dan een grote klap krijgt. Als het voordeel om elektrisch te rijden wegvalt, stapt zakelijk rijdend Nederland weer massaal in de goedkopere optie: benzine of diesel. Tenzij de overheid nieuwe voordelen op elektrische auto’s introduceert…